مقالات

لمینت چیست ؟

لمینت چیست ؟

لمینت بخشی از عملیات مربوط به بعد از چاپ است که طی آن صفحه چاپ شده را برای رسیدن به اهداف خاصی توسط ورق های پلاستیکی می پوشانند. این اهداف به شرح زیر است:
۱٫ محافظت از مرکب بر روی سطح چاپ شده در برابر سایش و عوامل دیگر
۲٫ افزایش ضخامت سطح چاپ شده برای استحکام بیشتر و جلوگیری از جمع شدن و لوله شدن سطح
۳ . براق کردن سطح و ایجاد شفافیت در رنگ یا مات کردن آن در برابر انعکاس نور یا ایجاد جلوه های هنری
و …
از لحاظ روش ها و فرآینده های لمینت کردن اصولا تقسیم بندی های خاصی در بازار کار وجود دارد. برای مثال براق و مات یا سرد و گرم . اما کلا مفهوم این روش در بردارنده پوش با سطوح پلاستیکی است. سطوح پلاستیکی هم البته در این جا وپژگیهای خاصی دارند از لحاظ ، ضخامت( برحسب میکرون ) و ابعاد (رول یا شیت بسته به نوع دستگاه) .
اما سوال شما :
روش گرم : متداول ترین روش لمینت روش گرم است که در آن پوشش پلاستیکی را با حرارت بر روی سطح می کشند. این کار از قدیم هم رایج بود که به آن در اصطلاح عام خودمان پرس می گفتند ( نرم و خشک …) و برای کارهای در قطع کوچک بود. دستگاه های امروزی البته بیشتر رول هستند و در کشور ما آنرا بیشتر در چاپخانه هایی که دستگاه های چاپ دیجیتال دارند می توان یافت . لمینت با این روش به دو صورت مات و براق صورت می گیرد و می توان پشت و روی کار را به هر دو صورت لمینت کرد.
روش سرد : این روش بیشتر برای محافظت از سطح کار چاپ شده و ایجاد جلوه های هنری است. تفاوت این روش با روش گرم در نبودن حرارت و بکار بردن یک لایه بسیار نازک در این سیستم است و می توان گفت که معادل کار سلفون کشی است (* یع
نی لایه پلاستیک بسیار نازک با استفاده از چسب و فشار سیلندر بر روی سطح چسبانده می شود) . البته این کار با پاشیدن مواد مایع خاص پلیمری هم امکان دارد که به آن کوتینگ می گویند.اصولا بعد از پلات کار چاپ شده برا لمینت میکنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *